Cases

Air Greenland

Højtflyvende kundeklub – med brug af data i realtid

Air Greenland

Højtflyvende kundeklub – med brug af data i realtid

Kunderne er mobile

Med en live-opdateret app giver Air Greenland nu sine rejsende en ekstraordinær kundeoplevelse. Før, under og efter flyrejsen.

Data og erfaringer fra godt et års drift danner et solidt grundlag for Air Greenland, som i 2020 har lanceret vers. 2.0 af deres Club Timmisa. Og dermed er flyselskabets kundeunivers og -oplevelser løftet til et nyt niveau og nye højder.

Resultatet er højere kundetilfredshed og flere relevante kontaktpunkter. Nøglen er data, der hentes og præsenteres i real tid, så kunden hele tiden har relevant og opdateret information tilgængelig. Med 60 forskellige Air Greenland-destinationer, siger det næsten sig selv, at det er en stor hjælp for den enkelte kunde ’kun’ at blive præsenteret for relevante og aktuelle informationer.

Uanset om det er afrejse- og ankomsttider, reservationer eller aktuelle tilbud om billeje eller overnatning, så får kunder hos Air Greenland løbende relevant og opdateret info via deres Club Timmisa app. Et konkret eksempel er notifikationen om telefonnumre på de lokale Taxa-selskaber i ankomst-byen.

Det hele ligger på mobilen i hånden foran brugeren. Club Timmisa er den rejsendes uundværlige rejsepartner.

 

Fra et traditionelt set up med generiske nyhedsbreve har vi i dag flyttet vores kommunikation med kunderne til et helt andet niveau. Vi kan nu segmentere og skabe relevans for den enkelte, og vi kan målrette information, tilbud og services. Både før, under og efter rejsen. Og med de værdifulde dataindsigter kan vi hele tiden forfine og forbedre kunderejsen og kundeoplevelsen ved at være relevante for den enkelte.

Katja Vahl, marketing og e-business manager i Air Greenland     

Autopiloten er slået fra

NexusOne blev i sin tid valgt som Air Greenlands strategiske og tekniske samarbejdspartner og har siden været med på rejsen – lige fra konceptudviklingen af Club Timmisa for 2 år siden til i dag, hvor NexusOne bidrager til udviklingen af de digitale platforme, som nu udgør en betydelig del af Air Greenlands kundefokuserede forretningsstrategi.

I et stadigt mere konkurrencepræget marked har Air Greenland lagt et ambitiøst spor for den digitale forandring, som skal skabe en tættere og bedre kommunikation med sine kunder.

Autopiloten er slået fra, og de klassiske nyhedsbreve og generel markedsføring er i dag erstattet af en direkte, vedkommende og målbar kommunikation før, under og efter rejsen.

Omdrejningspunktet er kundeklubben Club Timmisa, der blev lanceret i vers. 1.0 i 2019.

I dag er Club Timmisa nået til vers. 2.0, som med ’serverless’ cloud-teknologier gør det muligt at eksekvere og præsentere data i realtid. Dermed har medlemmerne altid relevante og personaliserede informationer tilgængelige – tilpasset tid, sted, præferencer og handlinger.

 

Eksempler på kundetilpasset information i Club Timmisa appen:

 

Før rejse:

  • Countdown-mails​ inden rejsen med relevant og individualiseret info og tilbud
  • download af ønskede medier​ til rejsen (tilpasset præferencer, billettype)
  • flytider​ (liveopdateringer)

 

Under​ rejse

  • brug af medier​
  • flytider tilgængelige for familie​
  • destinationsinfo
  • indsigt i Club Timmisas medlemsfordele

 

Efter​

  • slutlæs de downloadede medier​
  • takkemail​ – anerkendelse af kunden

 

In between​

  • relevante tilbud, info og events tilpasset den enkeltes lokation​
  • følge andres flyvninger​

 

Indsigtsrapportering giver indsigt og overblik

Air Greenland kan – via den indbyggede indsigtsrapportering – følge med i relevante nøgletal og dermed reagere på kundeadfærd og med en større forståelse og kendskab til kundernes specifikke ønsker og behov.

Bag løsningen har NexusOne etableret et samlet data-økosystem, hvor flydende data i realtid har gjort det muligt at målrette indhold specifikt til den enkelte kunde. Data kommer fra ERP, CRM, Amadeus billetsystem, Marketing Automation og andre specialsystemer.

 

[Timmisa]: grønlandsk for ’Lad os flyve’

Om Air Greenland: airgreenland.dk

Air Greenland - Computerworld Konference 2020 - Video

Som optakt til årets konference fik vi denne videohilsen fra Katja Vahl, Air Greenland
(værd at se eller gense som introduktion til projektet 'Club Timmisa').

Præsentationsvideo fra Computerworld Konference 2020 af Villy Gravengaard, CEO & Partner @ NexusOne