Krifa sætter medlemmet i centrum
21. april 2021
Krifa arbejder for at skabe god arbejdslyst for sine medlemmer. Sådan lyder visionen for landets fjerdestørste fagbevægelse. Og nu skal et ambitiøst udviklingsprojekt gøre vejen til god arbejdslyst endnu lettere for både medlemmer og alle de ’nysgerrige’ og potentielle medlemmer, som hver eneste dag er i kontakt med Krifa.
Der er reelt tale om en grundlæggende forandring af organisationens syn på medlemskontakten, som går hånd i hånd med en igangværende transformation af Krifa. Fra at være A-kasse og fagforening skal Krifa udvikle sig til en såkaldt arbejdslivsbevægelse, der kan hjælpe medlemmer i alle arbejdslivets faser og ikke kun i de klassiske nedslag, når man har brug økonomisk sikring eller juridisk bistand.
Målet er at nedbryde barrierer mellem it og marketing. Mellem kerne og kunde. Her er der historisk opbygget mange, selvstændige og uafhængige systemer til håndtering af data, og hensynet til datasikkerhed har nogle gange stået i vejen for en åben og transparent medlemskontakt.
Projektet er forankret i Krifas ledelse med it-chef Jens H Terkildsen og kommunikationschef Thomas Bank Møller i spidsen. Begge er enige om, at det er nødvendigt at se på hele værdikæden. Medlemmets møde med Krifa i alle kontaktpunkter er vigtige – uanset, om det sker i medlemsservice og sagsbehandling, eller om det er en tilmelding til et nyhedsbrev.
– Vi modtager og behandler i sagens natur mange forskellige typer af henvendelser og dermed også data. Et medlem kan i forbindelse med en sagsbehandling levere berigede og måske personfølsomme data, mens andre måske kun lige snuser lidt til en af vores digitale platforme. Uanset hvem og hvad – så er målet at alle kontaktpunkter er lige meget værd, forklarer Jens H Terkildsen.
Styr på alle touchpoints
Med 190.000 medlemmer og mange forskellige kontaktpunkter er det ikke nødvendigvis alle informationer, der bliver samlet op af den nuværende it- og systemarkitektur, og opgaven er derfor i første omgang at lægge et roadmap til bedre datastrømme mellem kerne og kunde og derved skabe grundlaget for at levere relevante og præcise informationer og en personlig og relevant medlemsservice. Og det er den udfordring, som NexusOne nu er blevet bedt om at bidrage til at løse. Thomas Bank Møller siger:
– Vi har i dag en god og tæt dialog med vores medlemmer, men må også konstatere, at der kan være forskel på, hvordan man møder os i et af vores mange digitale touchpoints. Vi ønsker kort fortalt, at alle – uanset hvor – bliver mødt med en relevant, præcis og personlig ’Krifa-stemme’. Det kræver en stærk datahåndtering og -model, så de rigtige data altid er tilgængelige på tværs af alle systemer.
Hvis målsætningen skal oversættes til it-lingo – er det noget med ’seamless-integrationer på tværs af frontend- og backendsystemer, så et fælles datagrundlag kan danne basis for en intelligent kommunikation’.
For at nå derhen, skal NexusOne nu bidrage med en grundigere analyse og et roadmap, som vil give Krifas ledelse et klart billede af, hvordan man når i mål. I overskrifter vil det sige, at NexusOne i de kommende uger kommer til at udarbejde funktionskort, datamodellering, systemarkitektur, platformsafklaring og leveranceplan. Jens H Terkildsen siger:
– I udvælgelsen af rådgiver på dette projekt har vi vægtet højt, at NexusOnes team har hands on erfaring med de kernesystemer, vi anvender, plus en dyb forståelse for selve procesdelen. Samtidig kan de sætte et hold, som vi kan se os arbejde tæt sammen med både personligt og fagligt.
Kom et skridt foran alle andre
Sign up til vores nyhedsbrev.
Tak for din interesse i NexusOne. Vi glæder os til at dele mere af vores verden med dig, og via vores nyhedsbreve levere inspiration til, hvordan du kommer et digitalt skridt foran alle de andre.