Danske Shoppingcentre valgte NexusOne til digital transformation

20. marts 2022

 

Viden, transparens og ordentlighed er hovedårsagerne til et vellykket forløb.

 

Potentialet var til at få øje på, da Anni Thøgersen for et par år siden blev sat i spidsen for Danske Shoppingcentres marketingafdeling: 18 lokale shoppingcentre havde hver deres markedsføringsplatform: Eget website, egen lokale kundeapp og individuelle email-marketing set ups.

– Vi kunne se, at der lå et enormt potentiale i at få udviklet en fælles digital strategi og med den som afsæt etablere en ny fælles kundeorienteret platform. For de lokale centre var der en umiddelbar gevinst i stordriftsfordelene, og nu har vi som organisation fået ejerskabet og adgang til førstepartsdata med de åbenlyse muligheder, der ligger her, siger Anni Thøgersen CCO hos Danske Shoppingcentre.

 

Opgaven blev efter en udbudsrunde lagt i hænderne på et team fra NexusOne, Emplate samt Journeywise. Og i løbet af 2021 blev der arbejdet med analyse, roadmap og implementering. Og endelig i det tidlige forår 2022 lancerede Danske Shoppingcentre første trin af et omfattende fordelsprogram, bygget på en fælles og helt ny datadrevet it-arkitektur og ny dataplatform, som alle 18 shoppingcentre nu høster fra.

– Kort fortalt har vi ikke tidligere haft nok viden om vores kunder. Og slet ikke på tværs af de enkelte centre. Det får vi nu med en fælles systemarkitektur, siger Anni Thøgersen.

 

Altså: Bedre oplevelser for kunderne og en unik indsigt i data for DSC via et avanceret Business Intelligence set-up.

 

En snak om processen omkring udvikling og implementering af den nye dataplatform afdækker også, at der – foruden et selvfølgeligt fokus på at leverandøren skulle levere stærke kompetencer ind i projektet – også har været et tæt og tillidsbaseret samarbejde, og ikke et klassisk kunde-leverandørforhold:

– Du ved ikke, hvad du ikke ved. Det bliver meget tydeligt i forbindelse med et udbud og et projekt, som det vi har gennemført. Og her har det været altafgørende, at NexusOne hele tiden har været løsningsparate, og ikke har fanget os eller udnyttet, at vi undervejs har været nødt til at ændre retning på dele af vores løsning. Og for os har det været helt afgørende, at der er en enorm transparens i alt, hvad NexusOne foretager sig. Det understøtter den tillid, vi har til hinanden. Og gør det muligt at kigge ind i problemer – hvad enten det handler om proces eller økonomi – og finde en fælles løsning. Hver gang,

 

Gennemsigtigheden blev også tydelig i forbindelse med Danske Shoppingcentres valg af systemer.

– Vi vidste ikke, hvad vi ville ha’, og her var NexusOne meget åbne i deres præsentationer af fordele og ulemper ved de forskellige systemer. Også i forhold til deres egne indsigter og præferencer, siger hun

"Hvis jeg skal fremhæve en egenskab hos NexusOne, hvor de gør en særlig forskel, må det være deres forretningsmæssige indsigt og evne til at møde os med en respekt for vores set up og forretningsmål."

Anni Thøgersen

CCO

Danske Shoppingcentre

Lille intern organisation stiller særlige krav til de eksterne samarbejdspartnere

At valget faldt på NexusOne i samarbejde Emplate og Journeywise handlede i høj grad om, at teamet fra NexusOne fra dag 1 var på bølgelængde med DSC’s projektteam.

– Vi har ikke en it-afdeling selv i DSC. Derfor skal vi ha’ en samarbejdspartner, der kan tage os i hånden og som loyalt kan arbejde med de muligheder og begrænsninger, vi kan tilbyde.

Selv om NexusOne var og er eksperterne, så var vi på bølgelængde med det samme. Allerede i forbindelse med pitchet kunne man mærke, at de ville tage os ved hånden. Jeg tror også, at det havde en betydning, at både NexusOne og vi selv var præget af at være en forholdsvis ny organisation med en masse entreprenørship som drivkraft.

 

At være entreprenant betyder dog også, at der undervejs er opstået situationer, hvor alt ikke forløb, som forventet.

– Når der enkelte gange er opstået hiccups i forløbet, har der været en stor evne og vilje til at få løst udfordringerne hurtigt. Vi havde for eksempel ikke fået afstemt, i hvilket omfang vi skulle være involveret i forbindelse med testfasen. Og det har betød, at vi blev presset til det yderste, og at NexusOnes’ estimerede timer også løb ud. Men igen hjalp det os videre, at der hele vejen har været et åbent og tillidsfuldt samarbejde. Vi fik afdækket og løst problemerne. Og så kom vi videre, siger Anni Thøgersen og uddyber:

– Processen har været så intens og væsentlig for os, at det har været afgørende, at vi deler værdisæt.  Vi har presset hinanden til det yderste, og når det kommer dertil, kommer det menneskellige – ordentligheden – virkelig i spil, siger hun.

 

 

Næste skridt

 

– Nu er vi i drift, og vi skal lære systemet at kende. Derfor er vi også på vej ind i driftsaftalen med NexusOne, hvor systemet skal vedligeholdes, men hvor vi også skal udvikle på det. Centrene vil hurtigt opleve besparelser, men der har ikke været tale om en spareøvelse. Så det er nu, at vi skal eksekvere og vise resultater, siger Anni Thøgersen.

Vil du høre mere?

Kontakt os, hvis du er på jagt efter en sparringspartner, der kan guide jer sikkert gennem jeres digitale forretningsudvikling.

...

Kom et skridt foran alle andre

Sign up til vores nyhedsbrev.

Sign up for at modtage kommunikation fra NexusOne. Ved at tilmelde dig bekræfter du, at du har læst og accepterer vores privatlivspolitik